С лед като въведе поточната линия, сега компанията отново преосмисля производствения процес, което ще му позволи да остане конкурентноспособен. И печеливш. Защото Tesla и китайските стартъпи удариха автомобилната индустрия с мокър парцал, заварвайки я неподготвена за новите предизвикателства, след като преди това в продължение на век тънеше в охолство, разточителство, тромави процеси и установени правила на играта, с които новите играчи не се съобразяват.
Но Ford реагира бързо и адекватно на тези процеси, за да може сега Дъг Фийлд, който отговаря за електрическата програма на Ford, да заяви: „Не вярвам, че стартъпите за електромобили ще могат да се справят с нашите инженери и производствени екипи на Ford.“
Универсалната платформа за електрически автомобили на Ford е замислена от малък екип (Ford го нарича skunkworks), ръководен от бившия инженер на Tesla Алън Кларк, който е работил почти тайно в Калифорния с група мозъци, наети отвътре и извън редиците на компанията.
Архитектурата, създадена от екипа, се откъсва от традицията на Ford по много и ключови начини. Един от тях е използването на пресовъчен процес, при който големи еднокомпонентни алуминиеви отливки заместват множество заварени панели в настоящия производствен процес. Тази технология – използвана или разработена от други марки, включително Tesla и Toyota – позволява на екипа да елиминира три четвърти от частите, две трети от заварките и половината от крепежните елементи в сравнение с традиционния пикап.
Друг голям скок, който спестява както време, така и тегло, е премахването на почти една миля (1,6 км) окабеляване в сравнение с по-стария електрически автомобил на "Синия овал"l.
Но също толкова важно е как тези електрически превозни средства от ново поколение ще се произвеждат в заводите на Ford. На Хенри Форд се приписва революцията в автомобилната индустрия чрез въвеждането на поточната линия. Сега обаче компанията се отдалечава нея, като залага на нещо, което нарича производствено дърво. Вместо колите да се движат по една линия, те ще започнат движението си по три успоредни линии, едната за предната част, другата за задната част, а третата за структурното ядро на батерията. Когато всяка една от трите основни структурни части бъде завършена, трите линии се сливат и електрическият автомобил ще излиза завършен, прекарвайки много по-малко време в процеса на поизводство.
Ford смята, че новите процес и платформа ще му помогнат да се конкурира с китайските автомобилни производители. „Model T беше достъпен не защото беше евтина версия на други автомобили, а защото брилянтни умове възприеха фундаментално нови подходи към стари проблеми“, коментиа Дъг Фийлд. „Точно това си поставихме за цел да направим, създавайки универсалната платформа за електрически превозни средства на Ford.“